Tuesday, March 30, 2010

..:..sharingg is cAring..:..

Assalamu'alaikum..
sahabat2 seperjuangan yg disayangi..,moga sentiasa di bawah limpahan rahmatNya
Sama-sama kita muhasabah diri sahabat2 sekalian...

KENAPA AKU DIUJI?

“ Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; ‘kami telah beriman,’sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang- orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang- orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang- orang yang dusta “
( Surah Al-Ankabut : ayat 2-3 )

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM- IDAMKAN?

“ Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. “
( Surah Al- Baqarah : ayat 216 )

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

“ Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. “
( Surah Al- Baqarah : ayat 286 )

RASA KECEWA?

“ Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang- orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang- orang yang beriman. “
( Surah Al- Imran : ayat 139 )

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“ Wahai orang- orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara- perkara kebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). “
( Surah Al- Imran : ayat 200 )

“ Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang- orang yang khusyuk. “
( Surah Al- Baqarah : ayat 45 )

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

“ Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang- orang mukmin diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… “
( Surah At-Taubah : ayat 111 )

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal. “
( Surah At- Taubah : ayat 129 )

AKU TAK DAPAT TAHAN!

“ … dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. “
( Surah Yusuf : ayat 12 )

p/s : bacer3..hope dpt tenangkan fikiran yg kusut musut tue..hu8

x taw nk tulis pew....

Assalamu'alaikum...
ermm,i feel like writing again but idk what 2 write..last nite pun andak dh tnyer biler nk update blog ..hu8..Btw andak,ur blog looks nice..congratzz..ermm,tgk blog org lain lawa2 jerk but my blog simple jerk.Nvm,still hv time to learn more n upgrade my blog.he3..Would like to thank ain for helping me in editing my blog a day before going back home that day..thankzz dear..really appreciate it!!!

Currently in JB at Bandar Baru Uda.*umah cik su.she just arrived here early this year*.Arrived here yesterday around 3 am.We lost the way till Tebrau.he3..it's nearly S'pore u know..kik3. Then waited for Pak Su to pick us up.It's a fault for not calling pak su after the toll.hu8.then arrived home nearly 3 am.Just staying at home online-ing..nothing more to do.Plus,pak su is working as it is weekday.

Owh..I got the book that I dreamed all this while.TAUTAN HATI by Fatimah Syarha Mohd Noordin.buku tue dah lmer actually but ana jerk yg x bcer lg.Mse kt bookfair that day ramai sgt org,crowded yg amat.n there're lotz of books to choose from.Ckp jerk nk buku mende,everything is there..just prepare ur money.Tapi yg ana x puas hatinyer diskaun still 10% padahal dh 2nd last day kott..he3.kerek btul laa.*demand ler plak ak nie*.kalau ikutkan hati bnyk ag nk bli p ekonomi x mengizinkan.Duit elaun pun dh tinggal sket jerk ag.Here are the list that I dream of :- * Denyut Kasih medik
* Aku terima Nikahnya 1,2&3
* Langit Ilahi 1&2
* u-turn ke jalan lurus
* Terasing
* Syabab Musafir kasih
* Novel2 hlovate

p/s: ad sesaper nk bg pinjam???hu8

Ermm,k laa..till we meet again..insya'ALLAH..wassalam..barakallah

Wednesday, March 24, 2010

finally...........

Assalamu'alaikum.......

after quite some time I manage to update my blog..atas faktor kekangan masa dan situasi yg x mengizinkan make me unable to make it..hehehe..
(sbnrnyer ckp jerk laa mls kn..kui3)...Currently in my ayh sepupu house in Kg. Permatang Badak.Usually I'll stay in Aunty Linda's house in perumahan Bukit Rangin but this time she's quite bz so I've to stay here. This is my 1st time spending my night here n I feel quite awkward but the most interesting is I can online..hhehe(so mean)..
If in Aunty Linda's house, there's also wireless available belong to Aunty Farah but I'm kinda afraid to ask for the password..hu8(lbeh kpd segan actually).Here,in Ayh Jon's house at least there is Kq Nun n I did asked her just now even agak segan pada mulenyer.Luper lak nk mention aunty Linda + Aunty farah unmarried yet..that's why it makes me kinda bored to stay there..but yg bestnyer ad privacy time they all left 4 work..Everything hv pros n cons rite!!!

(",)Ermm,can't wait to go to KL this coming Saturday to go to INTERNATIONAL BOOK FAIR in PWTC even I'll juz go there on the last day (28/03/2010).It's ok than not attending it at all rite..my mum will depart from Klate tomorrow morning 2gether with my father perhaps ,my eldest brother 4 sure,n maybe the other 2 below me will join also.Hope their journey will go smooth n arrive here safely,Insya'ALLAH.Then we'll leave 4 kL on saturday.It's such a long time since I've been there with family.Ngan kwn2 tue ad laa bbrp kali..,theatre in Kl Pac,TESLians visit to IPBA & INTEC n last but not least GIA visit 2 Muzium kesenian Islam..Dah lmer x mkn masakan mak ngah(Adnin!!!watch over ur diet..hu8)

Yesterday I just went back from Kg. Acheh in Pekan for OPKIM programme.It such a nice place n I've got lotz of experiences even x sehebat my friends yg hv 2 accept the fact that d toilet is outside the house,staying all day with no elecric facility etc.Insya'ALLAH I'll go there again 1 day 2 visit my keluarga angkat.

Oopss...luper lak..nk sentuh sket sal previous post...Alhamdulillah,..dgn izinNya my cousin managed to be the 1st runner up a.k.a naib johan dlm program Adik-adikku,realiti tV terbaru terbitan JAKIM..tahniah..moga thabat dlm p'juangan...
"Walaupun mengalami kesukaran melihat dan terpaksa dipimpin untuk berjalan, Muhammad Qayyim Nizar Sarimi, 11, berjaya merangkul tempat kedua dan membawa pulang RM8,000 serta piala".turut membawa pulang hadiah iringan sebuah komputer riba, buku tajaan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) dan perlindungan insurans tajaan Takaful Ikhlas Berhad.-sumber dr utusan Malaysia 19/03/2010..bestkn..
~Along,pasni jgn wat x ingt kow kq biha deh.hu8~


I think that's all for now.I have lotzzzzzz of stories 2 share with u guys..But till we meet again in next post..Oopss..no3..till I feel like writing again..hu8..wassalam..barakallah..

Saturday, March 6, 2010

REALITI TV TERBARU : ADIK-ADIKKU,INSYA'ALLAH BOLEH...


Salam semua,

Bermula 15 Feb 2010, telah disiarkan rancangan Adik-adikku, sebuah realiti TV terbaru yang berlangsung pada jam 6.30 petang di RTM TV1 dan juga siaran ulangan pada jam 9.30 pagi di TV yang sama. Yang menariknya, dalam rancangan ini, kita dapat melihat bakat-bakat cilik ini berpidato sambil diselang-selikan dengan syair, tarannum, nasyid dan sebagainya yang pada ana, amat perlu diketengahkan di kalangan
masyarakat. Terpegun seketika melihat adik-adik kecil ini berhujah, tak mustahil akan lahir pelapis negara yang berketerampilan seperti Ustazah Siti Nor Bahyah, Ustaz Farid Ravi dan Ustaz Ridhuan Tee Abdullah yang giat berdakwah dan berkongsi ilmu dengan masyarakat sekeliling pada masa hadapan. Betapa malangnya rancangan sebaik ini, tidak mendapat sambutan ramai.Mungkin juga ramai yg tidak tahu akan kewujudannya.Ana catatkan maklumat penting tentang rancangan best ini di bawah, jom secawan!

Masa ke udara: 6.30 petang, Isnin sehingga Jumaat RTM TV1
Ulangan: 9.30 pagi, Isnin sehingga Jumaat RTM TV1

Unfortunately...I always don't get chance to watch this programme due to lotz of task 2 be completed...bru tgk 3 kali...Tu pun semuanya bkn turn org yg ditunggu-tunggu....

Actually,my cousin is one of the contestant..MUHAMMAD QAYYIM NIZAR BIN SARIMI.He represents Kelantan in this reality show. He's 12.Seorang insan kurang upaya yg diuji dgn masalah penglihatan di tahap kritikal semenjak lahir...namun dikurniakan dgn anugerah yg sgt x ternilai..SUBHANALLAH...ALLAH itu Maha Adil..Maha Penyayang..Qayyim got such a great voice..really6 great..he can azan,...singing nasyid,..reciting Al-Quran beautifully..n even tarannum..me myself can't beat him...also good in playing some music instrumental...n Alhamdulillah..he always got 1st place in azan competition..,hafazan,..sort of..plus lotz of invitation..many people admire him..he6..he made it to final..he made it up till final in this reality show..

Thumbs up buat semua yang terlibat dalam menjayakan rancangan berbentuk dakwah sebegini.

Thursday, February 4, 2010

Rintihan seorang Hamba......

“Ya Allah…
Aku hambaMu yang lemah ini,
Yang terlalu hina disisiMu,
Aku ingin memohon ampun ya Allah,
Banyak dosa yang telah aku lakukan,
Ampuni dosaku yang telah lalu Ya Allah,
Ampuni dosaku yang sekarang Ya Allah,
Ampuni dosaku yang akan datang Ya Allah.

Ya Allah…
Engkau peliharakanlah aku,
Jauhilah aku dari maksiat,
Jauhilah aku dari zina ya Allah.
Sesungguhnya aku manusia biasa yang juga mempunyai nafsu,
Mungkin aku boleh elak zina tangan,
Mungkin aku boleh elak zina kaki,
Tapi Ya Allah,aku tak kuat untuk mengelak zina mata dan hati Ya Allah.

Ya Allah..
Begitu juga pada sahabat-sahabatku,
Engkau peliharalah mereka,
Dekatkan lah mereka dengan kebaikan,
Lembutkanlah hati-hati mereka supaya senang menerima kebenaran.

Ya Allah…
Berilah aku kekuatan dan semangat untuk aku belajar Ya Allah,
Berilah aku peluang untuk membalas jasa mak dan ayahku melalui kejayaanku ini,
Janganlah Engkau tarik nyawa kedua mereka sebelum aku sempat memberi mereka sedikit kebahagiaan di dunia ini Ya Allah…”

Wednesday, February 3, 2010

It's Over.....

Alhamdulillah,...I've finished the story telling.Now seems that all presentations for this week are over.Yesterday,I'd done with pair work presentation for college reading.There're few typing error which was spelling error - importances..the corrrect 1 is importance,with no s..juz to mention 1 of them.There're more actually.Besides,it's the short one,no video..juz equipped with slow song.I hope it's considered as AVA.Plus,I didn't talk too much,supposed I could explain more on that topic - Making Inferences..However,I'm so grateful to ALLAH that I'd passed it.

Now, I feel relief that I'd passed the story telling even my performance was not as good as the others.Indeed,I respect Jieha,most of the time,seriously.She does well in almost every task.She also speaks fluently.Just now,madam can't hear my voice well.Plus,she sat at the back and the background music is to loud (Pok Jat said).Ahh,is it true that i've slow voice???But,at home,my father always warn me for yelling.Kui3..However,dont't wanna think about it anymore.Just let bygones be bygones.Hu5

Monday, February 1, 2010

Destinasi Cinta

Hayatilah lagu nasyid 'Destinasi Cinta' dendangan kumpulan Mestica.....



“Ya Allah, ampunkan kekhilafan hamba-Mu ini. Hati ini telah menodai cinta-Mu. Ampunkan aku, Ya Allah.”

video

Thursday, January 28, 2010

Cinta : Adakah perlu???

Tiba-tiba jerk terasa cam nak cakap pasal cinta hari ni..he3...jangan la korang ingat ana ni jiwang plak..(but sometimes I am..hu3)
Ok,..cinta nie meluas maknanya,terlalu umum bg ana.Cinta mmg amat diperlukan dalam hidup.Takkan lahir kita ke dunia nie tanpa cinta dari ibu bapa.Takkan wujud segala yg ada di bumi nie tanpa cinta dari penciptanya,ALLAH.Sebenarnya,definisi cinta terlalu luas.Cinta adalah milik mutlak Allah dan hanya sedikit dipinjamkanNya ke dalam hati makhlukNya.Cinta kpd ilmu, benda, binatang, tumbuhan, sesama manusia dan segala yg lain.Tetapi yg terutama adalah cinta kpd ALLAH dan kemudian Rasulullah S.A.W.

Hmmm..berkata tentang cinta sesama manusia(nisa' dan rijal)....naluri..perasaan cinta/ingin bercinta/berkasih/sayang menyayangi..semua tu adalah lumrah dan sesuatu yg natural dalam diri setiap insan.Tapi yg mampu mengawal dan mengarahkannya ke arah yg betul hanyalah iman dan akal.Hmm..ramai yg kata masa remaja nie adalah masa yg sesuai utk bercinta.Ramai kawan2 sekeliling ana yg bercinta.Kenapa begitu??Ana rasa,bercinta(nisa' dan rijal)tak salah.Tapi cara untuk bercinta itu yg salah dan boleh membawa kepada hukum haram dan berdosa.MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA(trademark sahabat ana,Azreen Farihah Ahmad) yg telah ditentukan oleh Islam itu sendiri.Janganlah kerana cinta kita ternoda, terjatuh, lantas hilang tujuan hidup.Cinta mempunyai tarikan yg kuat,cinta mampu membawa kesengsaraan, juga mampu membawa kebahagiaan.Cinta merupakan kekuatan juga kelemahan.

Untuk bercinta lihatlah di sudut positifnya dan lihat juga negatifnya.Fikir2kanlah..
bercintalah melalui saluran dan cara yg betul.Sandarkan segala cinta kita kpd ALLAH.
Carilah cinta ALLAH dahulu sblm cinta manusia kerana cinta Allah adalah cinta yg sejati.ALLAH tidak akan sesekali meninggalkan kita tapi kita yg selalu meninggalkanNya(lalai/lupa).For this time being,ana berusaha mencari cinta ILAHI..tapi ada ketikanya ana terlalai juga..Masih terus mencari dan mencari n masih banyak lagi yg perlu diimprovekan.

Hmm..itu sahaja untuk post kali nie.Sememangnya, berkata lebih mudah dari melaksanaknnya.Ana mohon khilaf sekiranya ada yg tersilap tutur bicara.Jika ada yang tersalah mohon diperbetulkn.Segala yg baik datang dariNya dan segala yg buruk itu juga datang daripadaNya tetapi disandarkan ke atas kelemahan ana sebagai hambaNya yg hina ini.

One one one I love ALLAH..
Two two two I love Rasulullah..
Three three three I love father mother..

I love you,you love me,we're happy family,
We love ALLAH n we love Rasulullah S.A.W.
We all come from one ummah...

The conclusion is sayangilah ALLAH S.W.T. dulu barulah sayang orang lain..
Wallahu'alam bissawab.....

Bertawakallah kepada ALLAH...

Hmmm,just now we had TPI 082 test...it's islamic studies...seriously,i didn't prepare well for this sem,vice versa with what I did in sem 1.I don't know why.Kinda lazy.hehehe.Well,the questions were not so difficult,juz simple.But since I didn't read the topic I became blurred.The 1st question required us to write verse 14 -17 of surah AL-Luqman.I keep in mind that verses but when it come to writing I don't confident enough,afraid of getting it wrong.So,I proceed with other questions.Time passed by and one by one of my friends submitted their paper.Oh no!!There're still few questions left but I was blurred.However,juz did my very best.
Tik!Tok!Tik!Tok!15 minutes left.I was so nervous,still didn't complete the verses.There were 3 more persons left,including me.I recited the verses again and again to ensure that I got it right.At last,I realised that I start with 15th verse.Then, I tried to jot down the 14th verse but I'm blurred.Plus,there's no more time left.Ustaz realised then he asked me what's wrong with me, then I told him the truth.After that, he told me to juz write that verse at the bottom. Frankly speaking, I was blurred and gave up already but ustaz inspired me."Juz write it", he said.I was so touched when he helped me,and showed his concern 'bout his students.At last, I did it.Syukran ya ustaz.Thankzz for helping me and sorry also for making you waiting.he3...

Bila engkau letih dan hilang semangat,
ALLAH tahu engkau telah mencuba sedaya upaya,
Bila tangismu berpanjangan dan hatimu duka,
ALLAH telah mengira titis air matamu,
Bila engkau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu,
ALLAH tetap bersamamu,
Bila engkau kebuntuan akal,
maka ALLAH adalah petunjuk jalan...
Apabila engkau telah berazam MAKA bertawakallah kepada ALLAH.